SRÍ LANKA – program očisty těla i duše s JANOU měl velký úspěch

V březnu 2015 jsme uskutečnili naši první výpravu za regenerací těla i duše v nádherném prostředí Srí Lanských čajových plantáží.

Na této cestě naši skupinu doprovázel místní ayurwerdský lékař, kuchař a lektorka pohybových aktivit Jana Hochová, jejímž krédem je: „nikdy není pozdě vykročit na novou cestu“

Celý pobyt byl velmi vydařený a tak by se Jana s Vámi ráda podělila o společné zážitky….

Srí Lanka - Jana Hochová
Srí Lanka – Jana Hochová

Po příletu do hlavního města Srí Lanky, Colomba, jsme vyrazili hned k moři, směr Unawatuna. Pro ty z nás, co byli poprvé v Asii to byl opravdu zážitek, doprava pro nás Evropany naprosto chaotická, ve dvou jízdních pruzích najednou jely i 4 auta. Vše se řeší troubením a podle toho kolikrát řidič zatroubí, se již vyznají jak je to urgentní. Přes tento chaos a z našeho pohledu zmatek, se všichni usmívají a jsou k sobě ohleduplní 🙂

Konečně jsme na místě, hotel se nachází přímo na pláži ale ouha, vítá nás déšť. Potvrzují se však slova našeho průvodce, že déšť je krátký a hned vysvitne sluníčko a tak po chvilce vyrážíme k oceánu a koupeme se po náročné cestě…. Dnes máme volno na regeneraci 🙂

Srí lanka -  Unawatuna - pláž
Srí lanka – Unawatuna – pláž

Ráno nás již čeká první cvičení a tak všichni zjišťujeme, jak jsme zkrácení. Cíl našeho pobytu je jasný, protáhnout naše zkrácené svaly a také trochu zformovat postavu a naposilovat oslabené partie. Odpoledne další cvičení, tentokrát v bazénu. Jsme za exoty, ostatní klienti hotelu se na nás dívají a určitě tiše závidí naši chuť se hýbat.

Večer vyrážíme do místních obchůdků a objevujeme velmi příznivé ceny za oblečení, takže si každý nakoupíme kalhoty, šaty, kraťasy a příště si určitě vezmeme méně věcí a nakoupíme je přímo na místě.

Další den si užíváme opět oceán a lenošení na pláži. No lenošení… cvičení je samozřejmě ráno i večer.

Další den pokračujeme směr Kirinda, cestou zastavujeme na jídlo a na místo přijíždíme pozdě odpoledne. Opět má pravdu průvodce, i když je cesta na kilometry krátká, trvá neskutečně dlouho. Jezdí se tu pomalu – tak 50 – 60km/hod.

Oceán tu je divoký a jsou velké vlny. Je tu i bazén a tak tentokrát koupání v bazénu. Ubytování bylo romantické v malých chatkách, které jsou perfektně vybavené. Jídlo perfektní, obsluha také.

Srí Lanka - Kirinda - pláž
Srí Lanka – Kirinda – pláž

Další den vyrážíme na Safari do národního parku Yala, vyfasujeme balíčky na cestu, vstáváme brzy a jedeme. Příroda tu je nádherná, ale zvířata se nám zatím nedaří spatřit, takové napětí patří ke každému správnému safari 🙂 Nakonec máme štěstí za naši trpělivost, vidíme stádo slonů, které se nám předvádí v plné kráse a z blízka. Je to zážitek.

Srí Lanka 55+ - národní park Yala - sloni
Srí Lanka 55+ – národní park Yala – sloni

Také vidět krokodýla s otevřenou tlamou byl pro nás zážitek. Bylo tam velké množství buvolů, prasat, a nádherní ptáci. A už jenom jízda džípy byla zajímavá a velmi dobrodružná…

Srí Lanka - národní park Yala
Srí Lanka – národní park Yala

Večer vyrážíme do Kirindy na prohlídku hinduistického a budhistického kláštera. Stíháme to na večerní púdžu,  je to nádherné a pro nás veliký zážitek.

Srí Lanka - chrám Kirinda při západu slunce
Srí Lanka – chrám Kirinda při západu slunce

Kirinda je ústřední místo mnoha poutníků a je ověnčena jednou z nejznámějších srílanských legend pocházející z 2. století př. n. l. Podle pověsti poslal král Devanampija Tissa svou dceru Viharamahadevi na moře jako pokání za to, že zabil mnicha. Dcera bezpečně přistála u pobřeží Kirindy  a následně se provdala za Kavantissu. Narodil se jim syn Dutthagamani, který se stal později sinhálským hrdinou. Ve 2. století před naším letopočtem osvobodil Anurathapuru od indických útočníků.

Srí Lanka - chrám Kirinda
Srí Lanka – chrám Kirinda

Město je cílem mnoha buddhistických mnichů, kteří chodí na vrchol skály (púdža) navštěvovat sochu Viharamahadevi a nedalekou dagobu, kam přinášejí své dary.

Další den vyrážíme přes čajové plantáže směr Galavilla. Dle kilometrů to je nějakých 140 km, nicméně vzhledem k rychlosti jízdy cesta trvá dlouho, což nikomu nevadí, neboť projíždíme vnitrozemím s překrásnou tropickou přírodou a také čajovými plantážemi, kde jsme měli prohlídku výroby čaje, nakoupili jsme si řadu různých druhů čaje, občerstvili se a jeli dále.Přejíždíme hory  s nádhernými pohledy, je to opravdu krása…

Srí Lanka - čajové plantáže
Srí Lanka – čajové plantáže

Večer unavení přijíždíme do Galavilla. Tady nás čekají s občerstvením a teplými ručníky na otření, což bylo velice příjemné a osvěžující. Pokoje byly nachystané a večeře také, všichni usměvaví a pohostinní a  jak jsme velmi brzy zjistili, začíná náš pobyt v „RÁJI“…

Srí Lanka - Galavila - usměvavý personál
Srí Lanka – Galavila – usměvavý personál

Ubytování úžasné, servis 100%, nic není problém. Cvičení je také perfektní. Cvičíme ráno na suchu a odpoledne ve vodě.

Srí Lanka - Galavilla Spa - bazén
Srí Lanka – Galavilla Spa – bazén

Hned další den přihází ajuwedský lékař a pomocí tlumočníků se dozvíme, na co se zaměřit, jaké procedury si objednat a čemu se vyhnout při stravování.

Srí Lanka 55+ - Galavila - tým, který se o Vás stará
Srí Lanka 55+ – Galavila – tým, který se o Vás stará

Většina z nás měla předepsanou masáž hlavy – Širodaru, je to úžasná úleva a vyčištění hlavy. Při této několik tisíc let staré metodě teče tenkým pramínkem teplý (sezamový) olej ze speciální nádoby na oblast „třetího oka“ a čela. Jedná se o neobyčejně účinnou a nejen relaxační, ale i léčebnou proceduru. Považuje se za jednu z omlazovacích a pročišťovacích terapií a používá se k odstranění příčiny mnoha nemocí. Při této proceduře se navozuje stav vznikající např. při meditaci, kdy se dostáváme do tzv. alfa hladiny. Z těla se vylučují nahromaděné toxiny, způsobující nemoci a zároveň se vyživují tkáně.

Srí Lanka 55+ - Galavila - tradiční Širodara
Srí Lanka 55+ – Galavila – tradiční Širodara

Kromě cvičení, masáží a výletů máme také lekce vaření. Kuchař je perfektní, má  obrovské zkušenosti a my jsme si vyzkoušeli i několik jídel sami uvařit. To se nám moc líbilo 🙂

Srí Lanka 55+ - Galavila - kurz vaření
Srí Lanka 55+ – Galavila – kurz vaření
Srí Lanka 55+ - Galavila - chutné a zdravé jídlo
Srí Lanka 55+ – Galavila – chutné a zdravé jídlo

Také jsme vyrazili na procházku do blízké vesnice. Bylo zajímavé vidět obydlí a život z blízka. Cestou  jsme viděli, jak roste pepř, přímo v hotelu zase hřebíček. Také jsme viděli, jak se hřebíček sklízí a tak jsme si rozšířili i obzory.

Během našeho pobytu jsme podnikli i několik výletů do okolí, které je bohaté na historické památky. Viděli jsme Kandy, kde jsme navštívili botanickou zahradu, chrám Budhova zubu. Někteří vyrazili na Sigirii a do Dambully. Navštívili jsme ajuwerdskou lékárnu, bylinkovou zahradu a nakoupili mastičky na různé neduhy…

Kandy

Kandy, poslední královské město Srí Lanky a jedna z hlavních turistických destinací leží 115 km od Colomba v nadmořské výšce 465 m. Nejvýznamnější památkou je Chrám Buddhova zubu – Temple of the Tooth – a spolu s dalšími chrámy můžeme Kandy nazývat hlavním kulturním městem ostrova.

Srí Lanka - jezero Kandy a panorama okolí
Srí Lanka – jezero Kandy a panorama okolí

Město bylo založeno v 15. století a bylo posledním královských hlavním městem, kde skončilo 2500 let dlouhé období královské vlády na Srí Lance. Rušné prostředí Kandy turistům nabízí kulturní aktivity v podobě tanců nebo ručně dělané dřevěné výrobky, starodávné chrámy či sportovní aktivity.

Srí Lanka - Kandy - chrám Buddhova zubu
Srí Lanka – Kandy – chrám Buddhova zubu
Sigiria

Starověké město Sigiriya je přední turistickou destinací Srí Lanky, která bylo prohlášena kulturním světovým dědictvím UNESCO v roce 1982. Také se říká, že by se měla nazývat osmým divem světa, protože je srovnatelná s jinými mezinárodními divy jako je Grand Canyon a starověké pyramidy.

Srí Lanka - Sigiria
Srí Lanka – Sigiria

Do češtiny lze název přeložit jako „Lví skála“, který skalní pevnost získala díky hornímu vstupu, který tvoří otevřená lví („sinha“) tlama s krkem („giriya“). Bohužel se ze lva dochovaly pouze jeho ohromné tlapy vytesané do stěny skály.

Srí Lanka - Sigiria - dochovalé lví tlapy
Srí Lanka – Sigiria – dochovalé lví tlapy

Reliéf celé oblasti je rovinatého charakteru, ze kterého vyčnívá ohromný skalní masiv s pevností do výšky až 200 metrů. Neobvyklá skála je obzvlášť zajímavá díky jejímu plochému vrcholu, který použil král Kasyapa pro stavbu pevnosti, po které tu zůstaly rozsáhlé ruiny.

Dambula

Dambulla se nachází na obrovské skále, která vyčnívá více než 160 m nad okolní krajinu. Celkový počet jeskyní je pět, největší je dlouhá 50 a vysoká 6 metrů. Jeskyně byly úkrytem krále Walagamba (Vattagamini Abhaya), když byl nucen zůstat 14 let v exilu. Když se v 1. století před naším letopočtem vrátil na trůn Anurathapury, nechal v jeskyních postavit velkolepý chrám. Místo bylo několikrát opraveno a znovu namalováno v 11., 12. a 18. století.

Srí Lanka - Dambulla - jeskynní chrámy
Srí Lanka – Dambulla – jeskynní chrámy

Dambulla je součástí Světového dědictví, kam byla zařazena v roce 1991. Jeskyně jsou směsicí náboženských kreseb a soch, kde najdete mnoho ležících Buddhů zahrnující 15 metrů dlouhou sochu umírajícího Buddhy v první jeskyni a fresky na stěnách a stropech z 15. – 18. století. Stropní fresky zobrazují obrazy z Buddhova života a sinhálské historie. Druhá jeskyně se pyšní ohromnou a velmi působivou sbírkou více než 150 soch obsahující sochy Buddhy a hinduistických božstev Vishnu a Ganesh.

Srí Lanka - Dambulla
Srí Lanka – Dambulla

Tak, jako všechno pěkné, i tady nám to velice rychle uteklo a blížila se naše cesta na letiště a odlet domů. Loučili jsme se jedním dechem ZA ROK URČITĚ ZNOVU!

Srí Lanka - Galavilla
Srí Lanka – Galavilla

Určitě si říkáte proč tak daleko za relaxací. Kdo nezažije, tak to nepochopí. Je to opravdu velice dobře vybrané místo pro načerpání nových sil, pro regeneraci a odpočinek.

Pokud Vás láká vydat se na tento zájezd příští rok nebo pokud byste si chtěli podniknout cestu po Srí Lance individuálně, neváhejte se obrátit na naše cestovní poradce, kteří Vám rádi pomohou s výběrem a vypracují Vám nabídku pobytu přesně na míru dle Vašich osobních preferencí, představ a přání.